Concurs de logicǎ și perspicacitate
“Iorgu Radu”
Ediția
a XI-a, 16.04.2016
Clasele III-IV
1.
Perimetrul
figurii
Din
fiecare colț al unui dreptunghi cu lungimea de 15 cm și lǎțimea de 9 cm se taie
câte un pǎtrat având perimetrul de 8 cm. Care este perimetrul figurii rǎmase?
prof. Dumitru
Popa
2.
La
un concurs de logicǎ
Participând
la un concurs de logicǎ și perspicacitate care conținea 28 de ȋntrebǎri, un
elev a obținut 103 puncte. Regulamentul concursului prevedea cǎ la fiecare
rǎspuns corect se acordǎ 7 puncte, la fiecare rǎspuns greșit se pierd 5 puncte,
iar la ȋntrebǎrile la care nu se dǎ nici un rǎspuns nici nu se câștigǎ și nici
nu se pierde. Ştiind cǎ elevul nu a dat nici un rǎspuns la 3 ȋntrebǎri,
calculați care este numǎrul de ȋntrebǎri la care a rǎspuns corect.
ȋnv.
Rodica Rotaru
3.
Turnul
de zaruri
16
zaruri sunt așezate unul peste altul, ca ȋn figura alǎturatǎ. Care poate fi valoarea
sumei numerelor de pe fețele orizontale care nu se vǎd? Justificați. Aflați
toate soluțiile.
ȋnv. Georgeta Moldoveanu
4.
(Problema de departajare): Culorile numerelor
Un
elev așeazǎ cinci culori pe masǎ, una lângǎ alta ȋn ordinea: roșu, galben,
albastru, verde și negru. Începe sǎ numere astfel: roșu este 1, galben este 2,
albastru este 3, verde este 4, negru este 5 și apoi ȋn sens invers, verde este
6, albastru este 7, galben este 8, roșu este 9, galben este 10 și așa mai
departe. Sǎ se calculeze pe ce culoare cade 2016.
ȋnv. Anișoara
Mihai
Concurs de logicǎ și perspicacitate
“Iorgu Radu”
Ediția
a XI-a, 16.04.2016
Clasele V-VI
1.
Douǎ
clepsidre
Dacă aveți două
clepsidre, una care poate măsura un interval de 7 minute şi alta care poate
măsura 11 minute, cum le puteți folosi pentru a măsura un interval de 15 minute?
prof. Victor Ailioaei
- Mǎsurarea apei
Dacă aveți la
dispoziție un vas de 8 l plin cu apă
și alte două vase goale de 5 l și respectiv
3 l , cum putem separa 4 l de apă fără a arunca din
apa folosită?
prof. Victor Ailioaei
- Prețul ciocolatei
Alexandra,
Mihaela şi Daniela au respective 3, 4, 6 ciocolate identice. Rodica nu are nici
o ciocolată. Cele patru prietene consumă în mod egal toată ciocolata. Rodica
lasǎ 13 lei pentru ciocolata mâncatǎ de ea.
a)
Cât
costǎ o ciocolata?
b)
Câți
lei primește fiecare dintre fetele care aveau cicolatǎ?
prof. Dumitru Popa
4.
(Problema de departajare):Numǎrul mașinii
Fǎcând o plimbare prin oraș 3 elevi au observat cǎ
șoferul unei mașini a ȋncǎlcat regulile de circulaÎie. Nici unul dintre ei nu a memorat numǎrul mașinii
format din 4 cifre. Totuși primul elev a observat cǎ primele douǎ cifre erau
identice. Al doilea elev și-a amintit cǎ ultimile douǎ cifre erau identice. Cel
de al treilea elev afirmǎ cǎ numǎrul mașinii era pǎtrat perfect. Ajutați-i sǎ
reconstituie numǎrul mașinii pe baza acestor indicații.
prof.
Marcel Rotaru
Concurs de logicǎ și perspicacitate
“Iorgu Radu”
Ediția
a XI-a, 16.04.2016
Clasele VII-VIII
1.
Gazele
de șist
Pentru
explorarea gazului de șist o sondǎ folosește 1000 m3 de apǎ. Apa
folositǎ este depozitatǎ ȋntr-un rezervor ȋn formǎ de paralelipiped
dreptunghic.
a)
Dați
3 exemple de triplete de numere naturale care pot fi dimensiunile acestui
paralelipiped dreptunghic. ( cele 3 dimensiuni sunt exprimate ȋn metri).
b)
În
ce caz (dar nu neapǎrat dintre cele gǎsite la punctul a) suma celor 3
dimensiuni este
minimǎ?
c)
Generalizați
rezultatul de la punctul b).
prof. Vasile Țugulea
2. 18 bile
Un elev inteligent are 18 bile de
aceeași mǎrime și culoare. Dintre ele doar una este mai ușoarǎ decât celelalte.
Având la dispoziție doar o balanțǎ el reușește sǎ gǎseascǎ bila ușoarǎ doar din
3 cântǎriri. Fiți la fel de inteligenți și gǎsiți și voi bila ușoarǎ dupǎ 3
cântǎriri.
prof. Lazar Mardare
3.
Dorel la cumpǎrǎturi
Dorel a cumpărat de la magazinul sportiv
o paletă de tenis, o undiţă şi o minge de fotbal, plătind 240 lei. El constată
că preţul paletei reprezintă un sfert din preţul undiţei, iar mingea de fotbal
a costat de 3 ori mai mult decât celelalte două obiecte la un loc. Câţi lei a
plătit pentru fiecare obiect în parte ?
prof.
Victor Ailioaei
4. (Problema de departajare): Cicliștii amatori
Andrei și Bogdan sunt cicliști amatori
și locuiesc ȋn localitǎțile A și respectiv B. Într-o zi de vacanțǎ stabilesc sǎ
plece ȋn același moment unul cǎtre celalalt. Ei se ȋntâlnesc prima datǎ la 5km
fațǎ de A, se salutǎ din mers și-si continuǎ drumul. Ajungând fiecare ȋn
localitatea celuilalt nu fac nici un popas ci pornesc imediat ȋnapoi și se
ȋntâlnesc a doua oarǎ la 3 km de localitatea B. De aceasta datǎ se opresc și
ȋncearcǎ sǎ calculeze care este distanța dintre cele douǎ puncte de pe șosea
ȋn care s-au ȋntâlnit. Ajutați-i!
Precizǎm cǎ fiecare dintre ei și-a pǎstrat viteza proprie de deplasare indiferent
de sensul de mers.
prof.
Marcel Rotaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu